Skip to main content

UTP EDUCAMP 2013

Assalamualaikum. :)

Wah~ Setelah sekian lama tak buka blog ni,,sampai lupa username dan password sendiri ( Haha~ Teruk2..),, akhirnya ada juga point nak dikongsi bersama semua.

Semalam, 15/4/2013, saya dan dua orang lagi rakan saya menghadiri temuduga kemasukan ke Universiti Teknologi Petronas di Bandar Sri Iskandar,Perak. Pukul 3 lebih hari Ahad dah bertolak right after saya selesai menghadiri majlis graduasi di sekolah. Sampai di Perak dalam pukul 8 malam. Haha. lama kan. Tak lah. Kereta uh buat hal. Ok,back to the topic. Esoknya, means on 15th of April,saya daftar pada jam7.30 pagi dan terus ambil tempat duduk dalam dewan canselor UTP. Besar kot. Gayat sekejap naik tangga dia. Talk started and penerangan tentang temuduga diberikan sekali. Oh,lupa nak cakap yang kami dibahagikan kepada 5 grup iaitu, A, B, C,D, dan E. Saya dapat grup D. Tengok grup pon dah tahu temuduga saya akan mula lambat. Memang lambat pon tapi tak la lambat sangat. Pukul 1 dah kena daftar untuk temuduga.

Ok. Masa untuk ditemuduga. Kami semuayang grup D dibawa ke 1 bilik dan dibahagikan mengikut kumpulan. Pembahagian ikut suka kita tapi pihak UTP dah tetapkan sama ada 1 grup ada 2 lelaki dan 3 perempuan vice versa. So,a group consist of 5 students. And beneath this is my groups' member.


From left is Athirah ( from the same school of mine ), me myself, Solehin. Aiman and Zarif which came from the same school,MRSM Kubang Pasu.

Each of us were given a piece of paper consist of task. We got different task except for Aiman and I. In other words, there were 4 tasks given to each groups and we have to explain briefly about our problems and we have to convince others that our problem was the main problem and our solution was the best. Kira macam kena berdebat jugak la dengan ahli grup sendiri sebab nak pertahankan idea masing-2.

There were 2 session,individual and grouping. We started the interview with individual session. Bad luck for me because I was the first person whom being interviewed. On the top of paper that we got just now was written card A, B, C or D. So,I'm the first one because I got card A coloured paper ( the coloured paper used to differentiate between Aiman and I. )

At that time,I was very nervous until I can't speak up for my task properly. The panel asked me to introduce myself and talk about my task. It's better if we add our own brilliant ideas but due to my weakness in communication skills,I have to leave the place before I went to my next point. :(

I was given chance to point out my ideas on the grouping session. Alhamdulillah. Everything went smoothly,I think.

The grouping session ends up with non of us spoke up with a solution agreed by all of us and the reasons. :D But it was a very nice experience and I'll do better next time.

Some advise from me :

1- As you can see,I wrote this post in English. It means that you have to speak in English while being interviewed.
2- Be confidence but not over-confidence and speak clearly.
3- Don't worry to much if you're using broke English because the panel cares more about your communication skills and your confidence level.
4- Be friendly. Accept others ideas. Politely argue if you disagree with your friends's thought.
5- Smile always and keep calm.

I think that's all from me and I hope my post help a bit for you whom reading my blog right now. ;) Till next time. Bye-2 and Assalamualaikum..

Comments

Popular posts from this blog

Universiti Teknologi PETRONAS

Assalamualaikum dan good day buat pembaca semua. It's been a long time since my last post. Kali ni tergerak nak post mengenai sambungan selepas Diploma. Pernah dengar tak yang ada tiga keadaan (respond ke macam mana tah...) bila kita berdoa memohon sesuatu daripada Allah? Yang pertama, doa kita terus dimakbulkan. Yang kedua, doa kita ditangguhkan sehingga masa yang sesuai dan yang ketiga, doa kita diganti dengan sesuatu yang jauh lebih baik daripada apa yang kita pinta. To be exact, perkara tu adalah benda yang kita perlukan currently. So, I guess that's what happened to my doa untuk dapat UTP (Universiti Teknologi PETRONAS) few years ago after SPM. Doa tu tertangguh. Throwback sikit. Lepas SPM, ramai jugak lah kawan-kawan satu sekolah dapat offer ke UTP. Masa tu tak tahu nak rasa apa tapi memang rasa seronok lah. UTP kot. Haha... Going through all processes and finally, found out yang result hanging. Tak diterima dan tak juga ditolak. Dalam ramai-ramai kawan sekol

Pusat Kembangan Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (PKP UKM)

Hi. Alhamdulillah walaupun tiada rezeki untuk ke Jerman, sekurang-kurangnya dapat jugak aku lanjutkan pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia. Aku masuk bukan melalui UPU tetapi melalui PKP (Pusat Kembangan Pendidikan) . Apa yang aku tahu mengenai PKP, ia adalah sebuat pusat yang membuka ruang untuk masyarakat luar mahupun dalam negara sambung pengajian di UKM. Ada jugak pengajian sepenuh masa, ada jugak pengajian separuh masa. Pengajian Berterusan Jarak Jauh pun ada. Klik sini untuk maklumat lanjut. Okay. Selesai mengenai PKP. Sekarang nak kongsi pengalaman aku sebagai pelajar tahun 1 UKM 16/17. Aku masuk sebulan lewat kerana kesilapan PKP terlepas pandang borang permohonan aku. Terima kasih kepada kawan aku, dia pergi kaunter dan bagitahu pasal tu. Benda pertama dekat kepala aku masa aku mula-mula daftar, " Tak ada ke yang tolong guide aku buat pendaftaran?" Pihak PKP pun sekadar bawa aku ke pejabat Dekan dan selebihnya Dekan khabarkan untuk tunggu sehingg

Student Exchange Program (SEP), Universiti Teknologi PETRONAS. (Part 1)

Image retrieved from Google images Hari ni tergerak nak cerita mengenai Student Exchange Program yang aku applied. Kenapa nak join? In short, kenapa aku teragak nak apply program ni antara sebabnya of course sebab nak merasa keluar ke tempat orang. Parents aku bukan jenis lahir-lahir je kena suap dengan silver spoon. So, mak ayah aku memang encourage kitorang kalau nak keluar ke negara orang, kena ada effort sendiri. Hence, this is my one and only chance lah buat masa nih. Another thing is, kira macam benda ni salah satu daripada bucket list aku lah... So called "azam baru" baru pun boleh lah jugak... Aku berazam nak jadi jauh lebih baik dan produktif. Kalau dulu, tumpuan aku hanyalah untuk satu sukan and belajar je. This time, aku nak cuba semua benda yang boleh dicuba. Join segala aktiviti selagi badan dengan otak aku larat. Okay. So, back to the story. Awalnya aku received email daripada CSIMAL, UTP (stands for Center for Student Internship, Mobility &