Skip to main content

Pusat Kembangan Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (PKP UKM)

Hi. Alhamdulillah walaupun tiada rezeki untuk ke Jerman, sekurang-kurangnya dapat jugak aku lanjutkan pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia.

Aku masuk bukan melalui UPU tetapi melalui PKP (Pusat Kembangan Pendidikan). Apa yang aku tahu mengenai PKP, ia adalah sebuat pusat yang membuka ruang untuk masyarakat luar mahupun dalam negara sambung pengajian di UKM. Ada jugak pengajian sepenuh masa, ada jugak pengajian separuh masa. Pengajian Berterusan Jarak Jauh pun ada. Klik sini untuk maklumat lanjut.

Okay. Selesai mengenai PKP. Sekarang nak kongsi pengalaman aku sebagai pelajar tahun 1 UKM 16/17. Aku masuk sebulan lewat kerana kesilapan PKP terlepas pandang borang permohonan aku. Terima kasih kepada kawan aku, dia pergi kaunter dan bagitahu pasal tu.

Benda pertama dekat kepala aku masa aku mula-mula daftar, " Tak ada ke yang tolong guide aku buat pendaftaran?" Pihak PKP pun sekadar bawa aku ke pejabat Dekan dan selebihnya Dekan khabarkan untuk tunggu sehingga proses pendaftaran aku diselesaikan. Aku dah lupa macam mana flow pendaftaran segala benda tu yang pastinya bagi aku sistem tu serabut. Bila pergi BPA, katanya lain. Bila pergi Dekan, katanya lain. Maklumat x sampai ke kepada setiap bahagian?

Tu satu hal. Aku simpulkan yang pengurusan UKM sangat lambat. PKP terutama bahagian kewangan sentiasa beralasan bila aku tanyakan tentang bayaran tertunggak. Aku dah bayar lebih tapi belum diselesaikannya dan ditambah lagi bayaran lain yang katanya bukan termasuk dalam yuran. Bila aku call bahagian bendahari, mereka kata itu urusan kewangan PKP.

Sebulan dua sebelum habis sem 2, hampir setiap minggu aku ke kaunter kewangan PKP. Belum kira call, mesej dan email daripada aku dan kawan-kawan. Jawapan xpernah memuaskan. Aku fikir sama-sama Melayu je menyebabkan aku berhemat lagi bila bercakap. Bila diajukan soalan bertubi-tubi, akhirnya soalan tu dibiarkan x dilayan.

Aku tiada masalah dengan lecturer dan PnP di UKM. Bagi aku cukup bagus dah majoriti lecturer UKM kecuali tahap kedaifan peralatannya. Bagi aku itu bukan masalah sebab lecturer sentiasa akan sampaikan update terbaru mengenai teknologi2 yang sentiasa berkembang biak. Sekurang-kurangnya peralatan yang daif tu mengajar kita untuk bersabar dan bersyukur. Biar kurang asal ada dan kau boleh hadam apa yang diajarkan.

Kawan-kawan alhamdulillah jenis gila-gila tapi kaki study. Kurang pengaruh negatif rakan sebaya. Bukan aku kata takde kawan negatif tapi pandai kau pilih kawan, okay je hidup kat UKM. Fasiliti UKM pun bagi aku berada di tahap memuaskan. Tak lebih, tak kurang. Boleh kata lengkap lah jugak.
Itu jelah setakat ni mengenai UKM. Apa-apa sebaiknya buat research awal-awal supaya kau tak ada rasa menyesal pilih sesuatu tempat tu. 

Adios.

Comments

  1. awak, yuran dia mahal tak? kalau masuk melalui pkp ni sama jekan macam student upu ukm ? still ipta lah ya? saya berminat sebenarnya, harap awak dpt membantu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKP UKM actually provides program PJJ (Pengajian Jarak Jauh) and International's. Yuran dia mahal lagi daripada students UPU. Kita masih di bawah IPTA (which is UKM) tapi struktur yuran and few things a bit different daripada students UPU.

      Delete
  2. awak, yuran dia mahal tak? kalau masuk melalui pkp ni sama jekan macam student upu ukm ? still ipta lah ya? saya berminat sebenarnya, harap awak dpt membantu ..

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum awak sekiranya awak berkeleapangan boleh tak kalau saya nak contact for more information about this pkp programme ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Boleh tapi untuk maklumat yang lebih tepat, sebaiknya awak berurusan sendiri dengan PKP memandangkan saya sudah berpindah dari UKM.

      Delete
    2. Saya nak tanya chances nak dapat tinggi tak kalau apply situ and anggaran kasar yuran pengajian dia

      Delete
    3. Chances nak dapat quite high but it all depends on ur previous studies results including SPM. I suggest you to have a check on the minimum requirement for the chosen course before applying for it because they also demand you to pay for processing fee. Anggaran kasar bergantung kepada pengajian yang dipilih. Saya pilih program UKM-UDE bawah fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina and it cost me around 10k per semester.

      Delete
    4. I already check the minimum requirement for the course that i apply thankfully my result meet the requirement. But do you think my cgpa for matriculation that is <3.0 will be enough for social science programme?

      Delete
    5. not sure thou tapi boleh je try. plus, check jugak min requirement untuk SPM sekali sebab it counts in.

      Delete
  4. Nk tnye pindh universiti lain tu sbb pengurusan PKP yg teruk ke?

    ReplyDelete
  5. Salam Sejahtera , Hello there! Can I ask something about the UKM-UDE program? I am going to complete my diploma in mechanical engineering on February 2021. And now I am having the last semester which is industrial training semester. Therefore, I am thinking of enroll myself into the UKM-UDE undergraduate program in mechanical engineering. I am very interested in that program but I'm having lack of information about that program.

    So do you recommend the future juniors to study in the UKM-UDE program as a person in experience yourself ? I heard that there's is chance for us to study oversea (Germany) which I was very desperate for. Because I hold a 3.95 CGPA for my diploma, I feel like I need to be more hungry and seek for a new challenge for myself. I would like to know are the chances to study in Germany high? or low? Also, does this program (UKM-UDE) offer a bright future career ? Mind if you share your experience as you are one of the UKM-UDE program students.

    Besides, I would like to ask about the scholarships/ loan for this program. Does this program eligible to have the scholarships/ loan from JPA or PTPTN ? If you have information on this, can I know what is the amount for the scholarships/loan will be provided ?

    I am really sorry for writing this long questions. But I really need to collect more information before I make my final decision. This is because this seems to be a very important decision for me to make to further my undergraduate study. I really hope you could help me out and I will really appreciate it! Thankyou thankyou very much in advance ! Terima Kasih ! You can also reply to my email if you want to. Here is my email : chewlonghe@gmail.com .

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Universiti Teknologi PETRONAS

Assalamualaikum dan good day buat pembaca semua. It's been a long time since my last post. Kali ni tergerak nak post mengenai sambungan selepas Diploma. Pernah dengar tak yang ada tiga keadaan (respond ke macam mana tah...) bila kita berdoa memohon sesuatu daripada Allah? Yang pertama, doa kita terus dimakbulkan. Yang kedua, doa kita ditangguhkan sehingga masa yang sesuai dan yang ketiga, doa kita diganti dengan sesuatu yang jauh lebih baik daripada apa yang kita pinta. To be exact, perkara tu adalah benda yang kita perlukan currently. So, I guess that's what happened to my doa untuk dapat UTP (Universiti Teknologi PETRONAS) few years ago after SPM. Doa tu tertangguh. Throwback sikit. Lepas SPM, ramai jugak lah kawan-kawan satu sekolah dapat offer ke UTP. Masa tu tak tahu nak rasa apa tapi memang rasa seronok lah. UTP kot. Haha... Going through all processes and finally, found out yang result hanging. Tak diterima dan tak juga ditolak. Dalam ramai-ramai kawan sekol

Student Exchange Program (SEP), Universiti Teknologi PETRONAS. (Part 1)

Image retrieved from Google images Hari ni tergerak nak cerita mengenai Student Exchange Program yang aku applied. Kenapa nak join? In short, kenapa aku teragak nak apply program ni antara sebabnya of course sebab nak merasa keluar ke tempat orang. Parents aku bukan jenis lahir-lahir je kena suap dengan silver spoon. So, mak ayah aku memang encourage kitorang kalau nak keluar ke negara orang, kena ada effort sendiri. Hence, this is my one and only chance lah buat masa nih. Another thing is, kira macam benda ni salah satu daripada bucket list aku lah... So called "azam baru" baru pun boleh lah jugak... Aku berazam nak jadi jauh lebih baik dan produktif. Kalau dulu, tumpuan aku hanyalah untuk satu sukan and belajar je. This time, aku nak cuba semua benda yang boleh dicuba. Join segala aktiviti selagi badan dengan otak aku larat. Okay. So, back to the story. Awalnya aku received email daripada CSIMAL, UTP (stands for Center for Student Internship, Mobility &