Skip to main content

Student Exchange Program (SEP), Universiti Teknologi PETRONAS. (Part 2)

Hi. So we back again with the exchange program story.

Ke mana seterusnya?


Since tak ada option ke Jerman, aku pun contact dengan Department Coordinator and further request negara yang commonly ex-students pergi. Most of it memang negara Asia seperti Thailand, Philipines including Indonesia. The only west country yang diberitahu was USA. Aku tak ingat siapa yang beritahu atau aku baca daripada artikel mana, USA memang well-known untuk course Chemical Engineering. Pendek cerita, selepas dah bincang dengan parents, diorang setuju nak aku pilih ke USA but having Indonesia as my back up plan. 

Untuk process application, ada few documents yang CSIMAL akan request.
  1. Updated Resume
  2. Learning Agreement
  3. Course Mapping
  4. Budgeting
  5. Slip Gaji Ibu Bapa (For those who requested for YUTP funding)
Part ni, yang lecehnya masa nak siapkan Learning Agreement and Course Mapping. Course Mapping ni syarat dia subjek yang offered di host university mesti above 70% similarities and credit hours (cr) should be the same or higher, even better. Yang jadi lambatnya sebab nak kejar lecturers. Ouh! Minimum cr is 12 hours tapi suggested untuk mapping lebih sebab banyak kes yang subjects yang kita pilih tak dioffer masa ex-students pergi. Masa tu aku sibuk dengan persatuan. So, masa untuk buat Course Mapping memang limited.

Dah siap semua documents, submit terus hardcopy dekat person in charge CSIMAL which by my time ni encik Imran dan cik Syairah. Be sure sure to have all documents in the softcopy form. Just be prepared. Saranan aku, segala hitam putih termasuk emails semua simpan! Especially bila dah buat submission tu, pastikan ada noted mana-mana date of submission.

Satu lagi pasal Budgeting. Biar lebih,jangan kurang! Tapi make sure relevant. Untuk yang apply funding YUTP, YUTP dah ada budgeting diorang sendiri. So, percentage tu valid daripada nilai budgeting diorang. Sekarang ni, maximum yang YUTP luluskan hanyalah 50% daripada total budgeting. Ada yang dapat by percent and ada juga yang dapat one-off. So, masa interview, make sure reasons logic and yakin dengan jawapan sendiri! Masa aku kena interview, YUTP tak yakin aku boleh pergi USA sebab tanggungan keluarga aku banyak. (Sekali nenek aku masukkan, which is true what. Haha. Nasib tak masukkan sekali jiran 40 buah rumah nenek sekali.) Tuptup dapat juga. Alhamdulillah...



To be continued...

Comments

Popular posts from this blog

Universiti Teknologi PETRONAS

Assalamualaikum dan good day buat pembaca semua. It's been a long time since my last post. Kali ni tergerak nak post mengenai sambungan selepas Diploma. Pernah dengar tak yang ada tiga keadaan (respond ke macam mana tah...) bila kita berdoa memohon sesuatu daripada Allah? Yang pertama, doa kita terus dimakbulkan. Yang kedua, doa kita ditangguhkan sehingga masa yang sesuai dan yang ketiga, doa kita diganti dengan sesuatu yang jauh lebih baik daripada apa yang kita pinta. To be exact, perkara tu adalah benda yang kita perlukan currently. So, I guess that's what happened to my doa untuk dapat UTP (Universiti Teknologi PETRONAS) few years ago after SPM. Doa tu tertangguh. Throwback sikit. Lepas SPM, ramai jugak lah kawan-kawan satu sekolah dapat offer ke UTP. Masa tu tak tahu nak rasa apa tapi memang rasa seronok lah. UTP kot. Haha... Going through all processes and finally, found out yang result hanging. Tak diterima dan tak juga ditolak. Dalam ramai-ramai kawan sekol

Pusat Kembangan Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (PKP UKM)

Hi. Alhamdulillah walaupun tiada rezeki untuk ke Jerman, sekurang-kurangnya dapat jugak aku lanjutkan pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia. Aku masuk bukan melalui UPU tetapi melalui PKP (Pusat Kembangan Pendidikan) . Apa yang aku tahu mengenai PKP, ia adalah sebuat pusat yang membuka ruang untuk masyarakat luar mahupun dalam negara sambung pengajian di UKM. Ada jugak pengajian sepenuh masa, ada jugak pengajian separuh masa. Pengajian Berterusan Jarak Jauh pun ada. Klik sini untuk maklumat lanjut. Okay. Selesai mengenai PKP. Sekarang nak kongsi pengalaman aku sebagai pelajar tahun 1 UKM 16/17. Aku masuk sebulan lewat kerana kesilapan PKP terlepas pandang borang permohonan aku. Terima kasih kepada kawan aku, dia pergi kaunter dan bagitahu pasal tu. Benda pertama dekat kepala aku masa aku mula-mula daftar, " Tak ada ke yang tolong guide aku buat pendaftaran?" Pihak PKP pun sekadar bawa aku ke pejabat Dekan dan selebihnya Dekan khabarkan untuk tunggu sehingg

Student Exchange Program (SEP), Universiti Teknologi PETRONAS. (Part 1)

Image retrieved from Google images Hari ni tergerak nak cerita mengenai Student Exchange Program yang aku applied. Kenapa nak join? In short, kenapa aku teragak nak apply program ni antara sebabnya of course sebab nak merasa keluar ke tempat orang. Parents aku bukan jenis lahir-lahir je kena suap dengan silver spoon. So, mak ayah aku memang encourage kitorang kalau nak keluar ke negara orang, kena ada effort sendiri. Hence, this is my one and only chance lah buat masa nih. Another thing is, kira macam benda ni salah satu daripada bucket list aku lah... So called "azam baru" baru pun boleh lah jugak... Aku berazam nak jadi jauh lebih baik dan produktif. Kalau dulu, tumpuan aku hanyalah untuk satu sukan and belajar je. This time, aku nak cuba semua benda yang boleh dicuba. Join segala aktiviti selagi badan dengan otak aku larat. Okay. So, back to the story. Awalnya aku received email daripada CSIMAL, UTP (stands for Center for Student Internship, Mobility &